Miinalaiva Pohjanmaa ansaitsee arvoisensa lopun

Miinalaiva Pohjanmaan romutuspäätös on herättänyt runsaasti keskustelua. Palstatilaa ovat saaneet mm. aluksesta tarjouksen tehnyt Alfons Håkans Oy:n toimitusjohtaja Joakim Håkans sekä kansanedustaja Stefan Wallin (rkp).

Merivoimat esitti Pohjanmaan hylkäämistä helmikuussa 2014, koska aluksen operatiivinen käyttö oli päättynyt, eikä sille ollut jatkokäyttöä. Viimeisen kahden vuoden aikana on selvitetty aluksen museoiminen sekä sen myyminen valtion kannalta hyväksyttävään tarkoitukseen. Museoimiseen ei löytynyt rahoitusta, eikä ostajaa lopulta löytynyt.

Eräs ensimmäisiä tehtäviäni puolustusministerinä oli päättää, mikä on miinalaiva Pohjanmaan kohtalo. Pelkästään aluksen säilytyskustannukset ovat noin 10 000 euroa kuukaudessa, joten hylkäämisesityksestä kustannuksia oli kertynyt 150 000 euroa. Annoin kaksi kuukautta aikaa etsiä mahdollisen hyväksyttävät ostajan, taikka muussa tapauksessa alus romutetaan.

Syyskuun alkuun mennessä ei ilmennyt ainuttakaan ostajakandidaattia. Vaihtoehdoksi jäi romuttaminen, jonka kokonaiskustannukset ovat arvioitu 458 600 euroon. Romuttamisen kustannukset ovat normaalia suuremmat, koska aluksen rakenteissa on käytetty mm. asbestia. Romumetallin ja muun hyödynnettävän materiaalin bruttoarvo on arvioitu 210 500 euroon, jolloin romuttamisen nettokustannukset ovat 248 100 euroa. Romutuksen yhteydessä aluksesta myydään tai hyödynnetään käyttökelpoiset ja kaupallista arvoa sisältävät osat, mikä saattaa laskea nettokustannuksia niiden myynnistä saadun tuoton verran.

Romuttamisvaihtoehdon toteuduttua aluksesta kiinnostui varustamo Alfons Håkans Oy. He tarjosivat aluksi 200 000 euroa ja korottivat myöhemmin tarjoustaan 350 000 euroon. Mahdollisessa myyntitilanteessa Pohjanmaalta olisi pitänyt poistaa puolustusvoimien ase- ja muut järjestelmät, joten tehty tarjous ei olisi ollut valtion saama nettohyöty.

Alfons Håkans Oy ei kuitenkaan kyennyt esittämään riittävän vakuuttavasti alukselle sellaista sopivaa loppukäyttöä. Puolustustarvikkeita voidaan myydä määrätyin edellytyksin siviilikäyttöön, mutta lopullinen käyttötarkoitus on tiedettävä täsmällisesti. Entisenä sota-aluksena miinalaiva Pohjanmaa aseista riisuttunakin säilyttää statuksen puolustusmateriaalina ja täten se on vientisäädösten alainen. Tämä rajoittaa aluksen loppukäyttöä merkittävästi.

Merivoimien entinen lippu- ja koululaiva ansaitsee arvoisensa päätöksen. 35 vuoden aikana miinalaiva Pohjanmaa on halkonut tyrskyjä lähivesien lisäksi lukuisilla koulutuspurjehduksilla ympäri maailmaa. Eikä vähäisimpänä muistona ole sen osallistuminen Atalanta-operaatioon vuonna 2011, oli itse operaatiosta sitten mitä mieltä tahansa.

Puolustusministerinä vastaan siitä, että aluksen loppu on kunniakas. Kautta historian sotalaivojen kohtalona on ollut päätyä ”naulatehtaalle”, nyt vuorossa on Pohjanmaa. Maineemme kannalta on ainoa vaihtoehto, että miinalaiva Pohjanmaan romuttaa ympäristönäkökohdat ja sosiaalinen vastuumme huomioiden suomalainen yritys.

7 vastausta artikkeliin ”Miinalaiva Pohjanmaa ansaitsee arvoisensa lopun”

  1. Jos olisin vähääkään rikkaampi ostaisin tuon veneen pois ja tekisin siitä itselleni kodin, kun sellainen puuttuu.

  2. Jumalauta Jussi! Olen teitä äänestänyt viime vuodet selkärankanne takia. Nyt menee yli ymmärryksen! Jos Pohjanmaan romutatte, kotimaisesta ostotarjouksesta huolimatta, niin heipparallaa. Tuskin toista kertaa on asiaa hallitukseen.

  3. Herra Ministeri. En voisi olla kanssanne eri mieltä enemmän. Eihän lopulta kuitenkin köyhä kansa näin toimi. Romuta sota-aseitaan. Olet tyhmä – taikka fiksu. Se jääköön nähtäväksi. Ei kumarreta liikaa Itään. Laitetaan alukset rasvaan – toivottavasti ei tulevaa seuraava koitosta varten. Olen Karjalan poika. Pohjanmaa me tarvitaan – idästä tulee. Vesille kaikki. Eli – rauhallisesti.

  4. Neuvostoliitosta aikanaan ostetut, 4kpl Tuima -luokan OSA2-tyypin ohjusveneet, myöhemmässä variaatiossa miinaveneinä toimineet alukset myytiin EU-aikana ulkomaiselle ostajalle ja laivattiin lehtitietojen mukaan Egyptiin. T-luokan veneiden vientipäätös on eettisesti kyseenalainen koska näiden vahvuudesta poistettujen alusten nykyinen toiminta ei ole julkisesti läpinäkyvää. Aluksia hallinnoi Suomessa monta vuotta GN113 Warbird Consulting Oy Isnäsin satamassa, sama yhtiö ilmoittaa korjaavansa siviilikäyttöön Tykkivene Turunmaata joka on Pohjanmaan lailla puolustusvoimien entistä[?] omaisuutta. Turunmaa sekä Tuimat sisältävät rakenteissaan vielä enemmän asbestia ja raskasmetalleja /tonni kuin M/L Pohjanmaa, tässä valossa ympäristönäkökohdilla perusteltu päätös Pohjanmaan romuttamisesta myynnin sijasta ei ole looginen.

    Oivallan että päätökset aiemmin myytyjen alusten osalta ovat edeltäjiesi ratkaisuja. Maksajalla on kuitenkin oikeus tietää mihin käyttöön puolustusvoimilta poistettu kalusto on päätynyt.

  5. Jos se menis käyttöön niin älä römuta
    Ps ei ole mun puolue mutta ei ikinä keskustakn ollut vaikka nyt äänestin Sipilän takia sitä Nykyään ps ok Maanpuolustus kunniaan kiitos

  6. Ulla Ravander, vaikka Alfons Håkans onkin suomalainen yhtiö, heidän aiemmin ostamansa alukset ovat päätyneet venäläisten omistukseen ja venäläiset ovat seilanneet niillä Turun saaristossa Suomen merivoimien väreissä.
    Mielestäni erittäin hyvä syy olla myymättä heille enää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *