Palvelusturvallisuus etusijalla

Puolitoista viikkoa sitten heräsimme surulliseen, pysäyttävään uutiseen: kolme varusmiestä ja yksi junamatkustaja oli kuollut tasoristeysonnettomuudessa Raaseporissa. Onnettomuus herätti kysymyksen palvelusturvallisuudesta.

Puolustusvoimien toiminnassa asevelvollisten palvelusturvallisuus on aina etusijalla. Näin ollen on tärkeä selvittää onnettomuustapahtuma ja siihen johtaneet syyt. Onnettomuustutkintakeskuksen johtopäätökset otetaan luonnollisesti huomioon toimintaa kehitettäessä.

Ennen Onnettomuustutkintakeskuksen johtopäätöksiä on tehtävissä parannuksia. Ministeri Pirkko Mattilan johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu parannuksia asevelvollisten tapaturmalakiin, jossa tapaturmavakuutuksen korvaustasot nostetaan kriisinhallinnan kanssa samalle tasolle.

Nykyinen laki paransi asevelvollisten vakuutusturvaa jo tämän vuoden alusta, mutta nyt sitä parannetaan edelleen. Valmisteltavat lisäkorvaukset pyritään saamaan voimaan vuodenvaihteessa.

Toinen kysymys on Suomen pari tuhatta valvomatonta tasoristeystä. Siniset ovat valmiita edistämään kaikkia niitä ratkaisuja, joilla valvomattomat tasoristeykset poistetaan.

Valvomattomia ja suojaamattomia tasoristeyksiä on noin kaksi tuhatta. Niiden poistaminen edellyttää kymmenien miljoonien investointia. Se on kuitenkin pieni raha, jos sillä voidaan säästää ihmisten elämä ja terveys.

2 vastausta artikkeliin ”Palvelusturvallisuus etusijalla”

  1. Voisiko harkita armeijan leireillä, että oikeasti toiminnassa olevissa tasoristeyksissä pitäisi aina olla tähystäjä? Olipa ensimmäisestä ajoneuvosta tai erikseen määrätty.

    Näkisin, että erona tavallisiin liikennetilanteisiin on, että armeijassa liikutaan pimeällä, väsyneinä, täyspakkausten tms. kanssa. Näkyvyys huono ja huomiokyky heikentynyt. Tämä lisää onnettomuusriskiä.

    Ylipäänsä voisi miettiä, voisiko valottomista tasoristeyksistä jotenkin merkitä oikeasti aktiiviset, joissa kulkee junia 120 km/h versus tasoristeykset, joiden läpi kulkee hitaita tavarajunia vs. tasoristeykset, joissa ei kulje kuin harva juna per vuosi.

  2. Pitäskö nyt ottaa järki käteen ja miettiä oikeaa ongelmaa. Oon ite nähny monesti tasoristeyksissä junan menevän ohi mutta valot vilkkuu vaan valkeena. Pitäskö näihin tasoristeyksiin laittaa TOIMIVAT valot? Mun mielestä noi ledi lamput ei tänä päivänä niin paljoo maksa että jos noihin kaikkiin tasoristeyksiin ne laittas niin tulee varmasti halvemmaks kun lähtee purkamaan risteyksiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *