Uusi autoiluvero tekeillä

Liikenneministeri Merja Kyllönen asetti vuosi sitten työryhmän selvittämään satelliittipaikannukseen perustuvan tiemaksun käyttöönottoa. Ryhmän johdossa on Nokian ex-toimitusjohtaja Jorma Ollila, joka toimii nykyään Shellin hallituksen puheenjohtajana.

Työn etenemisestä kerrottiin julkisuuteen joulun alla, mutta tiedot jäivät vähälle huomiolle. Tienkäyttömaksun sijaan suunnitteilla onkin nyt tienkäyttövero. Sillä olisi tarkoitus korvata osittain tai kokonaan nykyiset autoiluun liittyvät verot, kuten auto- ja polttoainevero.

Tienkäyttöveroa perittäisiin auton omistajalta tai haltijalta koko maassa sen mukaan, missä auto liikkuu. Kyse ei siis olisi pääkaupunkiseudun ruuhkamaksusta, vaan koko maa jaettaisiin verovyöhykkeisiin. Autoja seurattaisiin paikannustietoja keräämällä.

Oli kyseessä sitten vero tai maksu, liittyy asiaan kysymysmerkkejä. Kenties suurin niistä on ihmisten yksityisyyden suoja. Miten se turvataan, jos kaikista autojen liikkeistä aletaan kerätä tietoa?

Tällainen orwellilainen ihmisten valvontajärjestelmä tuntuu vieraalta. Ollilan mukaan tiedot olisivat suojattuja, ja niitä pääsisivät käsittelemään vain ne viranomaiset, joilla on siihen oikeus. Tietoturvaan liittyy kuitenkin aina riskejä.

Vähintään yhtä suuri kysymys on tieveron oikeudenmukaisuus. Pitkien välimatkojen ja osin heikkojen joukkoliikenneyhteyksien Suomessa auto on monelle ainoa mahdollinen kulkuneuvo. Joukkoliikenne on todellinen vaihtoehto lähinnä vain isompien kaupunkien asukkaille.

Kyllösen mukaan keskeinen tavoite on saada liikenteen hinnoittelu oikeudenmukaiseksi. Tieveron käyttöönotolla tähän ei kuitenkaan päästä. Päästöjäkään vero tuskin vähentää, sillä mihin liikkumisen tarve muuttuisi? Kun kyseessä on lisäksi vero, jonka tuotot menevät valtion budjetin katteeksi, ei ole takeita siitä, että kerättyjä rahoja käytettäisiin esimerkiksi tiestön parantamiseen.

Muun muassa Autoliitto on esittänyt epäilyksensä työryhmän puolueettomuudesta. Sen mukaan ryhmä suhtautuu tieveroasiaan kritiikittömästi, koska jäseninä on virkamiesten lisäksi tiemaksujärjestelmiä kehittäviä toimijoita.

Kun työryhmää vielä johtaa suuren öljy-yhtiön hallituksen puheenjohtaja, Autoliitto kysyy, voisiko työryhmä edes teoriassa päätyä muihin liikenneveron muotoihin, kuten polttoaineveron korottamiseen. Entä voisiko se päätyä hylkäämään laitevalmistajien kuumeisesti odottaman miljardiliiketoiminnan? Paikannusteknologiaan perustuva tievero olisi nimittäin jättipotti laitevalmistajille, kun jokaiseen autoon olisi asennettava paikannusvekotin.

Paikannusteknologiaan perustuvaan tieveroon siirtyminen on niin suuri yhteiskunnallinen muutos, että siitä on käytävä avointa keskustelua. Päätöksiä ei pidä tehdä kabineteissa intressiryhmien kesken.

Kolumni Kirkkonummen Sanomissa 28.2.2013.

2 thoughts on “Uusi autoiluvero tekeillä”

  1. Satelliittipaikannusta ajetaan kuin käärmettä pyssyyn ja ymmärrän perusongelman, sähköautot tulevat ja oman sähköenergian tuottaminen halpenee vuosi vuodelta, verokarhulle uhkaa jäädä vain oma käpälä nuoltavaksi.

    Tässä kuitenkin syyt miksi suunnitelma on ehdottomasti kaadettava:

    1.
    Järjestelmästä tulee kallis, ei tuollaista yksinkertaisesti osata tehdä ja ylläpitää halvalla Suomessa valtion toimesta.

    2.
    Periaatteellisesti vastustan liikenteen uutta verotusta. Valtion ei pitäisi olla harmissaan vaan onnellinen, jos Suomen riippuvuus öljystä vähenee tulevaisuudessa ja rahansiirto öljymaihin vähenee. Valtion pitäisi osata katsoa laajempaa kokonaisuutta.

    3.
    Periaatteellisesti vastustan ihmisten laajamittaista seurantaa.

    4.
    Järjestelmä on häiriö ja vikaherkkä. On myös päivän selvää, että ihmiset pyrkivät ohittamaan maksamisen kaikin tavoin. Siitä tulee melkoinen kissa ja hiirileikki kun laitetta peukaloidaan, syötetään vääriä signaaleja tai yhteys satelliittiin estetään. GPS-jammereita saa hyvin halvalla netistä jo nyt. Liikenneministeri on koulutukseltaan bioanalyytikko, ei hänellä ole mitään hajua asian teknisestä puolesta, ei ilmarajapinnassa, ei vempeleen sisällä.

    Projektin ympärillä hääräävät tahot tietävät nämä tekniset ongelmat, mutta heidän ainoa motiivinsa on voiton maksimointi, kuten kaikilla yrityksillä. Ongelmat tietävät heille vain lisää rahaa kun tekninen kissahiiri-kamppailu alkaa, laitteista tai järjestelmästä ei tulekkaan yksinkertaista vaan se mutkistuu vuosi vuodelta kun porsaanreikiä yritetään epätoivoisesti paikata.

    Toivon, että Perussuomalaisten seuraavassa eduskuntavaaliohjelmassa vaaditaan ajatuksesta luopumista, yllämainitut seikat rautalangasta vääntäen.

  2. Liikennepoliittisten suurten peruslinjojen luulisi kiinnostavan mediaa. Sen sijaan että istuttaisiin tv-lamppujen alle keskustelemaan noista linjauksista, media on paikalla vain kun ministeriön entinen virkamies saa kenkää riuskaotteiselta ministeriltä: tehokasta silmänkääntämistä !

    Liikenne-ja viestintäasiat ovat demokratian toteutumisen eräs ilmaisija. Onko Suomessa enää kansallista päätöksentekovaltaa näissä asioissa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *