Kyllönen väistelee vastuuta

Jätin elokuussa eduskunnassa kirjallisen kysymyksen, jossa tiedustelin, mitä mieltä hallitus on turvallisuusuhista, joita valtionyhtiö Finavian suunnittelema Suomen aluelennonjohdon siirtäminen Tampereen Aitovuoresta Helsinki-Vantaan lentokentälle aiheuttaa.

Antamansa vastauksen perusteella liikenneministeri Merja Kyllönen väistelee vastuutaan aluelennonjohdon siirtosuunnitelmiin liittyen. Vastauksessa Kyllönen sysää vastuun Liikenteen turvallisuusviraston Trafin harteille. Hän toteaa, että tämänkaltaisille keskeisille muutoksille tarvitaan Trafin hyväksyntä.

Kyllönen on liikenneministerinä vastuussa pakkosiirtoprojektista. Lentoturvallisuus on vakava asia. Hänellä pitää olla suurempi halu hankkia luotettavaa tietoa siirtoon liittyvistä riskeistä ja turvallisuusuhista.

Aluelennonjohdon ja Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdon hajasijoittaminen eri paikkakunnille tarjoaa turvallisuutta ja huoltovarmuutta lisäävän strategisen edun. Siitä ei hevin kannata luopua marginaalisiin säästöihin saati EU:sta muka tuleviin säästöpaineisiin vedoten. Koska Suomessa siviili- ja sotilasilmailu on integroitu, on toimintaympäristömme erilainen kuin yleensä maailmalla.

2 thoughts on “Kyllönen väistelee vastuuta”

  1. Itseänikin ihmetyttää Kyllösen passiivisuus monien asioiden suhteen. Vaikuttaa siltä, että ministerinä on nyt henkilö, joka ei oikein ole tilanteen tasalla. Tässäkin tapauksessa taitaa Kyllösen vastuun pakenemisen taustalla olla se, että ei ole edes osattu kysyä tällaisen siirron vaikutuksista ja luotetaan sokeasti asiaa ajavien henkilöiden näkemykseen. Ono kyse ylimielisyydestä vai tietämättömyydestä, paha sanoa.
    Valtion omistajaohjaus ei tällä hetkellä oikein vakuuta. Hienoa, että jotkut jaksavat kuitenkin nostaa tällaisia asioita esille, kyseessä on kuitenkin merkittävästi turvallisuuteen vaikuttava asia, jota lukemani perusteella ajetaan nimenomaan marginaalisten säästöjen takia.

  2. Laajemminkin ottaen on todella hienoa, että otit Jussi esille sen, että miksi valtion täysin omistama monopoliyhtiö, joka tuottaa voittoa, potkii nimenomaan kokeneemman pään henkilökuntaansa surutta ulos? Ja mitä ilmeisemmin ne, joita ei virallisesti potkita pihalle, ahdistetaan ensin tarpeeksi ahtaaseen nurkkaan, josta ulos ja siis työttömäksi pääsee vain allekirjoittamalla vaitiolosopimuksen, joka palkitaan jonkinlaisella rahapalkkiolla? Näinhän tämä avoimuus ja valtion itse tekemien ylväiden julistusten kuten työurien jatkamisen toteuttaminen käytännön tasolla valtiolla toimii.

    Aluelennonjohdon siirron suhteen olisi mielenkiintoista nähdä yksityiskohtainen ja Finavista riippumattoman tahon laatima perustelu millä tavalla kriittisen lennonjohtotoiminnan (Vantaan liikenne ja Suomen aluelennonjohto) keskittäminen yhteen rakennukseen parantaa lentoturvallisuutta ja lentoliikenteen säännöllisyyttä ym? ‘Kaikki munat samaan koriin’ periaate ei kuulosta turvallisuusnäkökulmasta viisaalta! Finavian omat selvitykset asiasta on tietty kirjoitettu talousjohdon ja hallituksen toiveiden mukaisiksi eli ne on puhdasta propagandaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *